יום שישי, 21 באוקטובר 2011

לבחור בעץ החיים – לפרשת בראשית


"וַיְצַו ה' אֱלֹקים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל: וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְך מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת:" (בראשית ב, טז-יז)
  1. הדעת מסמלת שני דברים הפוכים:
  2. מן העבר האחד הדעת היא ההפרדה – עץ החיים נקרא "עץ החיים", עץ הדעת הוא לא סתם "עץ הדעת", הוא: "עץ הדעת טוב ורע".
  3. "אם אין דיעה הבדלה מנין?" (ירושלמי ברכות דף לט:)
  4. כלומר הדעת היא יכולת ההבחנה, ההפרדה, המודעות.
  5. אבל מן העבר השני הדעת היא החיבור: "וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת קַיִן:" (בראשית ד, א).
  6. הזיווג, החיבור השלם ביותר בין איש לאישה, נקרא ידיעה.
  7. אבל גם הוא אפשרי רק אם יש שני דברים נפרדים ומובדלים.
  8. ומהי הידיעה אם לא הפיכת דבר חיצוני לאדם לפנימי לו?
  9. קודם זה היה מושג מופשט ומרחף. עכשיו אני מבין אותו, אני יכול להשתמש בו, עכשיו הוא אצלי.
  10. ושיא הדברים: "אילו ידעתיו - הייתיו".
  11. כלומר: אם הייתי יודע את הדבר, הייתי אני הדבר עצמו.
  12. ברגע שהאדם אוכל מעץ הדעת הוא מקבל את המודעות העצמית: "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם" (בראשית ג, ז. בסוף הפרק הקודם סופר כי הם היו ערומים: "ולא יתבוששו").
  13. כשאתה מסתכל מבחוץ אתה מגלה דברים חדשים. לא תמיד נעימים.
  14. אבל אתה יכול לגלות דברים.
  15. כשאתה סתם "חי", בעץ החיים - אין מודעות, אין את הראיה החיצונית.
  16. יש חיים פשוטים, בלי מודעות, חיים בהם טעם העץ הוא טעם הפרי, בהם אין הפרדה בין הדרך לבין התכלית, חיים של תמימות, חיים בלי מילים, בלי הבחנות, ממש גן עדן.
  17. עץ החיים הוא שתיקה.
  18. אבל, הדרך לעץ החיים עוברת היום דרך הדעת.
  19. הדרך לאינסוף עוברת דרך הצמצום.
  20. הדרך לשתיקה רצופה במילים.
  21. .


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה