יום שישי, 11 בנובמבר 2011

גילוי אליהו – לפרשת וירא


"אשרי מי שראה פניו בחלום
אשרי מי שנתן לו שלום והחזיר לו שלום" (זמירות למוצ"ש)
"וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא ישֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם: וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה:" (בראשית יח, א-ב)
רש"י על פסוק ד :"כסבור שהם ערביים".
  1. גילוי אליהו נתפס כמטרה רוחנית, כהישג של מאמץ שכלי ומוסרי, כמעיד על הגעה למדרגה עליונה. אליהו לא מתגלה לכל אחד סתם ככה, צריך להשקיע.
  2. [כמובן שגם גילוי אליהו עלול להפוך מאמצעי – כלי לדבקות – למטרה בפני עצמה: "כי הנה עינינו רואות אשר יש לך אדם שעושה סגופים ומקואות ומרבה בתורה ותפלה, ועיקר כוונתו ומגמתו להשיג רוח הקדוש או גילוי אליהו וכדומה, וכאשר שמעתי בימי הבעש"ט זללה"ה היה אחד כזה שעשה סגופים והלך למקוה שישיג רוח הקודש, ואמר הבעש"ט זללה"ה בזה הלשון אשר בעולם התמורות משחקים עליו, והאמת כן הוא כי מה לאדם לרדוף אחר זאת ולבו חסור העיקר דביקות אל, שזהו תכלית העבודה לדבק במדותיו יתברך באמת ובתמים", אור המאיר, פרשת שמות, ד"ה "וילך איש"]
  3. לחכמים לא מעטים במשנה ובגמרא נגלה אליהו, וגם בדורות שלאחר מכן הוא הופיע כפעם בפעם.
  4. אליהו הרי לא מת – אלא עלה לשמיים במרכבת אש, ומשם הוא יכול לרדת מפעם לפעם: לסייע בעצה, להציל, לשמור על התינוק בברית, ורגע לפני בוא המשיח – להשיב לב אבות על בנים.
  5. אבל צריך לשים לב שאליהו נגלה לחכמים בדרכים שונות – פעמים יודעים הם שזה אליהו (ברכות ג.), ופעמים הוא נגלה אליהם כערבי (ברכות ו:), או כעני שאפילו תבן לאשתו היולדת אין לו (כתובות סב.)
  6. [באופן כללי צריך להיזהר מעניים – תשאלו את פלימו שהשטן נגלה אליו כעני בערב יום הכיפורים – קידושין פא.]
  7. ובמילים פשוטות:
  8. אליהו לא מתגלה רק במרכבת אש העולה השמיימה או כחכם המתרץ את כל הקושיות. אליהו נגלה גם כעני המבקש נדבה או כבדואי העומד לפניך בתור.
  9. מילה לא נכונה, יחס לא מתאים – ופספסתי גילוי אליהו.

---
ורבי ישראל מרוז'ין אומר דבר רדיקלי אף יותר: 
"אמר אדוני זקני הרב הקדוש מרוז'ין זכרו יגן עלינו, כי אינו יודע עניין גילוי אליהו, כיוון שהקב"ה מלוא כל הארץ כבודו." (עירין קדישין השלם, ירושלים תשס"ט, עמ' תפח)

הקב"ה מתגלה בכל העולם – בכל המקומות, בכל הדרכים, בכל האנשים. ולחפש רק את אליהו, זה לפספס את האלוקות השוכנת בכל האנשים האחרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה